Indretning af din egen butik
Indretning af din egen butik
Dette indhold er sponsoreret.
De fleste af os har en intuitiv tilgang til indretning af vores eget hjem. Vi ved, hvad vi kan lide, og hvilken stemning vi gerne vil skabe. Minimalistisk, farverigt, varmt eller måske boheme. Ofte har vi også møbler eller pyntegenstande med os, som vi har samlet sammen gennem årene. Nogle ting bliver skiftet ud, og nogle ting vokser man fra – men det er sjældent, at man står på helt bar bund. Helt anderledes forholder det sig dog, hvis du skal indrette noget i dit professionelle liv. Og hvad gør du så?
Overvej hjælp udefra
Måske har du fået ansvaret for at indrette en messestand, et showroom eller et butiksvindue. Det kan også være, at du skal åbne din helt egen butik for første gang. Uanset hvad kan det være en rigtig svær opgave. Det er det, fordi du ikke længere blot kan følge din egen mavefornemmelse. Der er mange faktorer at tage højde for, når indretning skal bruges professionelt. Netop derfor tyer mange til hjælp udefra, når de f.eks. skal vælge butiks-inventar. Ofte vil en professionel samarbejdspartner kunne byde ind med ting, du ikke selv havde tænkt på.
Hvad skal du ellers overveje?
Uanset om du henter hjælp ind udefra eller kaster dig over udfordringen selv, er der et par grundregler at huske på. For det første skal du minde dig selv om, at det ikke kun er dig, der skal kunne lide indretningen. Den skal også tiltale kunder og forbipasserende. Derfor skal du måske gemme dine mest flamboyante indretningstendenser til din stue derhjemme. For det andet skal du huske at prioritere funktionalitet højere, end du måske gør i din egen bolig. Din butik kan være nok så hyggelig, men hvis kunderne ikke kan være der, trækker det dit salg i den forkerte retning.
Derudover er der et nøgleord, du bør skrive dig bag øret: Fleksibilitet. Gør din butiksindretning så fleksibel som muligt. Selv om du synes, at du har fundet den perfekte indretning her og nu, kan tingene se helt anderledes ud om et halvt år. Nye varer, nye årstider, nye kundetal – alt sammen er det faktorer, der kan give dig behov for at flytte rundt. Gør det nemt for dig selv allerede nu. Det vil dit fremtidige jeg takke dig for.
Sidst men ikke mindst: Når det praktiske er på plads, og du har truffet alle de fornuftige valg, er det på tide at lade følelserne råde. Skru på alle de knapper, du kan, i forhold til at skabe den helt rigtige stemning. Dels for at give dig selv den tilfredsstillelse det er at føle sig veltilpas i sit arbejdsmiljø. Og dels for at holde på kunderne så længe som muligt. Jo bedre tilpas dine kunder er, jo længere opholder de sig i din butik. Og jo længere tid de bliver hængende, jo mere og dyrere køber de som regel. Med andre ord: Giv den gas!